تاریخ انتشار: دوشنبه 1404/02/08 - 12:06
کد خبر: 534627

افشاگری عضو کمیسیون امنیت ملی درباره انفجار در بندرعباس؛

انفجار بندر شهید رجایی به دلیل سوءمدیریت/ بنیاد مستضعفان به جای پاسخگویی درباره قصور، دغدغه حفظ دارایی‌ها را دارد

انفجار بندر شهید رجایی به دلیل سوءمدیریت/ بنیاد مستضعفان به جای پاسخگویی درباره قصور، دغدغه حفظ دارایی‌ها را دارد

علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد شدید از سوءمدیریت و ضعف ایمنی در بندر شهید رجایی، خواستار برخورد قاطع با مقصران حادثه انفجار شد و تأکید کرد این فاجعه تلخ، نتیجه ساختار معیوب مدیریتی و واگذاری‌های غیرتخصصی در حوزه بنادر است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی، بر ضرورت برخورد قاطع با عوامل بروز این فاجعه تأکید کرد و گفت: حادثه انفجار در بندر شهید رجایی یک فاجعه انسانی تلخ بود که ریشه در ضعف‌های ساختاری و سوءمدیریت جدی در حوزه بنادر کشور دارد.

خضریان افزود: سال‌هاست به جای واگذاری پروژه‌های بندری به بخش خصوصی واقعی، شاهد واگذاری محوطه‌های حساس به شرکت‌های خصولتی هستیم؛ شرکت‌هایی که متأسفانه فاقد تخصص کافی بوده و پروژه‌ها را بدون رعایت الزامات ایمنی به سایر پیمانکاران واگذار می‌کنند. نتیجه این ساختار معیوب، بروز فجایعی چون حادثه اخیر بندر شهید رجایی است. در همین خصوص باید نقش شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین که از شرکت‌های وابسته به شرکت سینا می‌باشد و گفته می‌شود به عنوان مسئول ایمنی در بندر شهید رجایی فعالیت می‌کرده است، مشخص شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اطلاعیه شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که تنها به نگرانی سهامداران پرداخته، تصریح کرد: اطلاعیه اخیر شرکت سینا که صرفاً بر میزان خسارت مالی و تأثیر اندک بر ارزش سهام تأکید دارد، در حالی صادر شده که خانواده‌های متعددی در این حادثه داغدار شده‌اند. این نوع اطلاعیه‌ها در واقع نمک پاشیدن بر زخم مردم مظلوم است و جای تأسف دارد که مسئولان این شرکت که وابسته به بنیاد مستضعفان هستند، به جای عذرخواهی و پاسخگویی درباره قصور در ایمنی، دغدغه اصلی خود را ارزش دارایی‌هایشان اعلام کرده‌اند.

خضریان در ادامه افزود: جالب‌تر اینکه مدیران این شرکت در اطلاعیه خود اشاره کرده‌اند که محوطه آسیب‌دیده تنها ۴ درصد درآمد شرکت را شامل می‌شده است! سؤال اینجاست با این استدلال، خسارت‌های عظیم جانی، مالی و حیثیتی که به کشور تحمیل شده، چگونه قرار است جبران شود؟ آیا جان مردم و آبروی ملی نیز در محاسبات مالی این مدیران جایی دارد؟

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اقدام جدی مسئولان، اظهار داشت: انتظار مجلس از سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی این است که در اولین فرصت، تمام مدیران مرتبط با بندر شهید رجایی که در این فاجعه نقش و مسئولیت داشتند را تعلیق نماید تا مسیر برای رسیدگی شفاف و بی‌طرفانه در سازمان بنادر هموار شود. بدیهی است که این اقدام، ناظر به اصلاح ساختار مدیریتی است و به هیچ وجه به معنای تضعیف مدیریت کلان سازمان نیست، بلکه بخشی از مسئولیت خطیر سرپرستی سازمان در این مقطع حساس است.

خضریان با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب افزود: بر مبنای این پیام می‌بایست هرگونه سهل‌انگاری یا تعمد کشف و طبق مقررات برخورد شود و از آنجایی که فرمودند همه مسئولان باید خود را در پیشگیری از حوادث تلخ و خسارت بار موظف بدانند؛ انتظار از رئیس بنیاد مستضعفان این است که در لبیک به این پیام و با تشکیل پرونده ویژه، به طور خاص به وضعیت مدیریت و عملکرد شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و شرکت‌های وابسته به آن از جمله شرکت کیهان شیران زرین ورود کرده و ابعاد مالی، مدیریتی و فنی تخلفات احتمالی این شرکت‌ها در اسکله شهید رجایی را با دقت و جدیت بررسی کنند.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با اشاره به ضرورت ورود جدی سرپرست سازمان بنادر پس از عبور از روزهای بحران، گفت: انتظار می‌رود تا سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی که بیش از همه دستگاه‌ها مسئولیت دارد نیز با همان جدیتی که در مدیریت صحنه حادثه عمل کرده است، فرآیند اصلاح ساختار بنادر را با قاطعیت و شفافیت دنبال کند و از تکرار رویه‌های ناکارآمد گذشته جلوگیری به عمل آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رد گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت عوامل خارجی در حادثه تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود، این حادثه ناشی از ضعف ایمنی داخلی و سوءمدیریت بوده و هیچ سندی مبنی بر دخالت عوامل خارجی تاکنون ارائه نشده است. لذا فرافکنی در این شرایط تنها موجب انحراف افکار عمومی از مسئولان واقعی این فاجعه خواهد شد.

خضریان در پایان تأکید کرد: این حادثه تلخ باید نقطه عطفی برای اصلاح اساسی در ساختار مدیریت بنادر کشور باشد. لذا مجلس شورای اسلامی با قاطعیت و بدون ملاحظه، روند رسیدگی به این پرونده را دنبال خواهد کرد تا نشان دهد در برابر خون‌های ریخته‌شده و خسارات عظیم ملی، کوتاه نخواهد آمد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
فیلم | خضریان: ۱۰۷ میلیون دلار از ضمانت‌های صادراتی در چنگ دو بانک خصوصی
وقتی سوءمدیریت ذوب‌آهن زیر سایه «خانواده ولنگار» پنهان می‌شود +عکس
هدیه ۲۰۰ میلیون تا یک میلیاردی معاونت علمی به پژوهشگران برتر ۳ دانشگاه
نقشه جامع علمی به‌روز شد؛ موافقان و مخالفان تاثیر قطعی معدل در کنکور
قانون مهریه در ترازو/ حبس‌زدایی یا تضعیف حقوق زنان؟
روبات انسان نما به یک یوتیوبر شلیک کرد!
پیام ضعف نفرستید
هشدار قرمز سازمان هواشناسی برای برخی استان‌ها
بازگشت ۱۴ زن زندانی به کانون گرم خانواده
فیلم| ۳ بار هزینه برای ثبت یک معامله ملکی و هزینه اضافه که روی دست مردم است
کاهش قند خون بروز بیماری‌های قلبی را نصف می‌کند
فرار رو به جلوی صالحی امیری
روایت آیت‌الله علم‌الهدی از جایگاه شیشه‌ای بانوان در استادیوم آزادی
پزشکیان: درآمد اصلاح نرخ سوخت خرج معیشت مردم می‌شود
آتش‌سوزی سینما ایران در لاله‌زار نتیجه رهاشدگی بناهای تاریخی
واکنش باشگاه پرسپولیس به درگیری رفیعی با سرپرست آلومینیوم
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام شاهچراغی
وزیر خارجه مصر: اسرائیل درباره بازگشایی گذرگاه رفح دروغ می‌گوید
عارف: از مردم برای همراهی با طرح اصلاح قیمت بنزین تشکر می‌کنیم
راه‌اندازی کارزارها، گامی مهم برای کمک به حل مسائل است
پیام تسلیت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی رحلت آیت‌الله شاهچراغی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top